Mikro-stutterointi ja GPU-skaalaus CrossFirellä ja SLI:llä

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 0 kommenttia

Askel 1: CrossFire kahdella GPU:lla (Vs. SLI)



Valitettavasti jouduimme rajaamaan keskitason neljän kortin testit AMD:n yksilöihin, sillä meillä ei ollut PowerColorin kaltaista korttia, kuten EVGA:n GTX 460 2Win, Saksan testilaboratorioissamme. Vertaamme siis vain GTX 560 SLI:n avulla. Radeon HD 6870 ja GTX 560 SLI ovat kuitenkin hyvin tasavertaisia keskenään, kuten tullaan näkemään.

Ensi katsomalta Nvidian kortit eivät vaikuta skaalautuvan yhtä hyvin SLI:ssä. Mikro-stutterointi on kuitenkin selvästi pienempää verrattuna CrossFireen. Se ei ole kuitenkaan täysin poissa SLI:lläkään.



Yksittäinen GTX 560 vaikuttaisi myös olevan alttiimpi ruudunpäivityksen vaihteluun, vaikka keskimääräinen ruudunpäivitys onkin samaa tasoa.

Tässä pelissä SLI ei skaalaudu yhtä hyvin kuin CrossFire, joten keskimääräinen FPS on alempi kuin Radeon HD 6870 CrossFiren. Radeonit kärsivät kuitenkin mikro-stutteroinnista selvästi, ja GeForce on subjektiivisesti sulavampi.

Olemme tehneet myös useita muita testejä, ja rehellisyyden nimissä Nvidian etu on selvä vain kun ajuri on optimoitu sulavuuteen kovan suorituskyvyn kustannuksella. Osa peleistä ja testiohjelmista on optimoitu korkeamman ruudunpäivityksen saamiseksi sulavuuden kustannuksella. Kumpikaan valmistajista ei liene erityisen halukas lisäämään sulavuutta FPS-lukemien kustannuksella, sillä arvosteluissa vain sillä on merkitystä.

Kommentoi artikkelia