GeForce GTX 580 ja GF110: Niin kuin Nvidia tarkoitti pelaamisen

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testitulokset: Tehonkulutus ja lämpö





Tästä tulikin melkoisen mielenkiintoinen taulukko. GF100-piiriä käyttävä GeForce GTX 480 on ylimmällä sijalla ja sen taakse jää kahden GPU:n Radeon HD 5970 rasituksen aikana. GeForce GTX 470 on kolmanneksi suurin kuluttaja jättäen taakseen Radeon HD 5870- ja HD 6870 –kortit.

GeForce GTX 580 ei ole edes mukana taulukossa. Nvidian lisäämä suojausvirtapiiri estää FurMarkin ajamisen ilman tehojen kuristamista. Eli tehon enimmäiskulutus näyttäisi olevan matalampi kuin GeForce GTX 470:llä, vaikkakin se ei ole millään tapaa realistinen tulos. AMD ja Nvidia ovat molemmat halveksineet FurMarkin tehonkulutuslukemia paisuttelevia tuloksia ja ilmeisesti niillä on nyt aikomus jättää se kokonaan taakseen.



Emme kuitenkaan halunneet jättää tehonkulutusmittauksia kokonaan pois testistä, joten mittasimme kulutuslukemat Metro 2033 –pelissä kolmen eri testikerran keskiarvona. Tulokset paljastavat muutamia asioita. Ensiksikin GeForce GTX 580 ja 480 ovat keskiarvoltaan vain 9 watin päässä toisistaan tämän mittauksen perusteella. Tämä johtuu siitä, että Nvidia panosti korkeampiin kellotaajuuksiin ja otti kaikki 16 SM:a käyttöön GF100-piirissä nostaen sen tehonkulutuksen takaisin GTX 480:n tasolle. Tämä on selvää.

Mielenkiintoisempi tieto on se, että Radeon HD 5870 ja GeForce GTX 480/580 ovat vain 100 watin päässä toisistaan. FurMarkin tulosten perusteella sen voisi kuvitella olevan yli 160 wattia. Tämäkin tulos on silti kohtuullisen merkittävä ero. AMD:n Cypress-piiri on edelleen vaikuttavan suorituskykyinen käyttämäänsä tehomäärään nähden.



Uudet suojausmekanismit vaikeuttavat lämpötilojen mittausta, sillä on hankalaa saada aikaan suuri ja jatkuva kuormitus ilman FurMarkin kaltaista ohjelmaa. Joudumme siis vertaamaan pelkkää GTX 480:n mittauksista saatuja tuloksia, joiden pitäisi olla samaa luokkaa ottaen huomioon 580:n yhtenevän TDP-arvon.

Testissä ei kuitenkaan oteta huomioon uudelleen suunniteltua jäähdytysmekanismia, joka on huomattavasti tehokkaampi. GeForce GTX 480 oli haastava tapaus Nvidian insinööreille ja lopputulosta ei voi kutsua erityisen onnistuneeksi. Asioista tietävät käyttäjät kuitenkin sytyttivät kuvainnollisen tulen suunnittelijoiden takapuolten alle ja uudelleensuunniteltu jäähdytysjärjestelmä suoriutuukin huomattavasti paremmin samanlaisesta lämpökuormasta.

Eron huomaa parhaiten SLI-kokoonpanoa käytettäessä. Käytössämme olevan Falcon Northwestin testialustan Scythe-tuuletin piti kovempaa meteliä, kun kaksi Metro 2033 –pelin avulla kuormitettua GeForce GTX 580 –ohjainta. Vaikka kortit kannattaa edelleen sijoittaa mahdollisimman kauas toisistaan, niiden äänentaso kuormituksessa on jo käytettävällä tasolla.

Kommentoi artikkelia