GeForce GTX 650 Ti Boost testissä: GK106-pohjainen tehopiiri budjetilla
Artikkelin kirjoittaja: Don Woligroski Artikkelin suomentaja: Teemu Laitila | 1 kommentti
Testitulokset: OpenCL/GPGPU
GPGPU käyttäen OpenCL-rajapintaa
Korttien laskentatehoa yleisissä kohteissa voidaan testata vertailukelpoisesti käyttäen avointa OpenCL-rajapintaa (suljettujen omien rajapintojen sijaan).
LuxMark 2.0 / LuxRender
Renderöinti on yksi parhaista käyttökohteista GPU-kiihdytetylle laskennalle ja AMD:n GCN-pohjaiset Radeon-kortit pärjäävät yleensä hyvin sen kaltaisissa työtehtävissä. Bonaire-pohjainen Radeon HD 7790 sijoittuu tarkasti Radoen HD 7770:n ja Radeon HD 7850:n väliin, kuten AMD lupasikin käyvän. Nvidian uusi GeForce GTX 650 Ti Boost puolestaan sijoittuu 660- ja 650 Ti -mallien välimaastoon ja jää merkittävästi jälkeen Radeon-korteille.
RatGPU
RatGPU:n renderöintimoottori tuntuisi suosivan Nvidian kortteja ja ne menestyvät testissä erittäin hyvin.
Bitcoinien louhinta
Radeon HD 7790 sijoittuu Bitcoinien louhintatestissä yllättäen ensimmäiseksi, ohittaen jopa Radeon HD 7850:n. Tulokseen vaikuttaa todennäköisesti 7790:n korkeampi kellotaajuus. Vähemmän yllättäen paljon kokonaislukuja sisältävä matematiikka saa Nvidian kortit kyykkäämään.
GPU Caps - PostFX
Tämä testi perustuu alun perin Nvidian kehitystyökaluista löytyneeseen koodiin, joka yhdistelee grafiikkaa ja laskentaa ainutlaatuisella tavalla. 3D-näkymä renderöidään käyttäen OpenGL-tekniikkaa ja GPU suorittaa myös kaiken jälkikäsittelyn OpenCL:n avulla. Radeon-ohjaimet sijoittuvat taas niin kuin odottaa saattaa niiden mallinumeroiden perusteella ja GeForce-kortit seurailevat lähinnä perässä.
kommentti 1
Latenssit taas ovat 650 Ti Boostin kanssa välillä 1,5 - 7.7, joka on jo niillä rajoilla, että tahmentaako kuvaa jos näyttö ei ole ihan uusinta priimaa, mikä on tärkeä pointti, koska monellako tämän hintaluokan käyttäjistä on tuliterät 2 ms vasteen ips-paneelit käytössään. Taas radeonin 1.6 - 5.0 on maltillisempi ja tuskin aiheuttaa ongelmaa vanhemmallakaan näytöllä, vaikka valoja vähän räpsyisikin.
Mitä taas tulee borderlands 2:sen tulokseen, en voi pitää sitä luotettavana, koska kyseinen peli oman käsitykseni mukaan pelaa sitä huonommin, mitä enemmän on tehoreserviä ja on tullut jo jopa tunnetuksi siitä, miten se ei kaikilla koneilla vain pyöri. Tämä ketju valaisee varmaan asiaa, jos sitä ei tunne (englanniksi): http://forums.gearboxsoftware.com/showthread.php?t=148554
Mitä tulee myös OpenGL suoritukseen bench markeissa, näyttäisi se omasta mielestäni johtuvan yhtä paljon asetuksista, kuin ominaisuuksista. Radeon on parempi kun varjostusta ja muistia kaivataan, taas nVidia pärjää paremmin, kun textuureja tai laskutehoa kaivataa.
Pointtina tässä on siis se, että miten voidaan muka sanoa, että radeonit tehdään tarpeettomiksi ja että nVidia tarjoaa enemmän tehoa, jos useammassakin tehtävässä tai pelissä radeonilla saa selvän murskavoiton nvidian samanhintaisesta vastaavasta? Tämä ei ole mikään iltalehti, joten älkää kirjoitelko samaan tyyliin. ;)
Sitten kehtaan vielä arvostella nVidian Boostia, koska kortti käy selvästi jo niin kovilla kelloilla, että se näyttäisi oikeastaan throttlivan crysiksen kanssa. Kyseinen kortti saattaisi pelata huomattavasti paremmin, mikäli kellotaajuutta hieman tiputettaisiin, niin että se ei nyykkäilisi turhaan. Ainakaan kellotusvaraa tuossa ei ole, jos koppana ei ole antecin skeletonia. :D
Ps: Vielä sellainen pieni huomio testikokoonpanosta, että kotelosta ei ole mainintaa. Mielestäni etenkin näin lämmetessä alikellotuvan kortin kanssa, kotelo tai kotelottomuus vaikuttaa varmasti tilanteeseen nopeasti, joten siitä olisi kiva saada vähän infoa....