AMD FX-8150: Bulldozerista Zambeziin ja FX:n

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Laitteistokokoonpano ja testiasetukset



Laitteistokokoonpano
Prosessorit
AMD FX-8150 (Zambezi) 3.6 GHz (18 * 200 MHz), Socket AM3+, 8 MB jaettua L3-välimuistia, Turbo Core käytössä, Virransäästö käytössä

AMD Phenom II X4 980 BE (Deneb) 3.7 GHz (18.5 * 200 MHz), Socket AM3, 6 MB jaettua L3-välimuistia, Virransäästö käytössä

AMD Phenom II X6 1100T (Thuban) 3.3 GHz (16.5 * 200 MHz), Socket AM3, 6 MB jaettua L3-välimuistia, Turbo Core käytössä, Virransäästö käytössä

Intel Core i7-2600K (Sandy Bridge) 3.4 GHz (34 * 100 MHz), LGA 1155, 8 MB jaettua L3-välimuistia, Hyper-Threading käytössä, Turbo Boost käytössä, Virransäästö käytössä

Intel Core i5-2500K (Sandy Bridge) 3.3 GHz (33 * 100 MHz), LGA 1155, 6 MB jaettua L3-välimuistia, Turbo Boost käytössä, Virransäästö käytössä

Intel Core i7-920 (Bloomfield) 2.66 GHz (20 * 133 MHz), LGA 1366, 8 MB jaettua L3-välimuistia, Hyper-Threading käytössä, Turbo Boost käytössä, Virransäästö käytössä
Emolevyt
Asus Crosshair V Formula (Socket AM3+) AMD 990FX/SB950 Chipset, BIOS 0813

Asus Rampage III Formula (LGA 1366) Intel X58 Express, BIOS 0505

Asus Maximus IV Extreme (LGA 1155) Intel P67 Express, BIOS 0901
Muisti
Crucial 16 GB (2 x 8 GB) DDR3-1333, MT16JTF1G64AZ-1G4D1 @ DDR3-1600 ja -1333 at 1.65 V on Socket AM3+ ja LGA 1155

Crucial 24 GB (3 x 8 GB) DDR3-1333, MT16JTF1G64AZ-1G4D1 @ DDR3-1066 at 1.65 V on LGA 1366
Kiintolevy
Intel SSD 510 250 GB, SATA 6 Gb/s
Näytönohjain
Nvidia GeForce GTX 580 1.5 GB
Virtalähde
Cooler Master UCP-1000 W
Järjestelmän ohjelmistot ja ajurit
Käyttöjärjestelmä
Windows 7 Ultimate 64-bit
DirectX
DirectX 11
Näytönohjaimen ajurit Nvidia GeForce Release 280.26



3D-pelit ja asetukset
Testi Tiedot
Crysis 2
Pelin asetukset: Ultra Quality -asetukset, Anti-Aliasing: Ei käytössä, V-sync: Ei käytössä, High-Quality Textures: käytössä, DirectX 9 ja DirectX 11, 1680x1050, 1920x1200, 2560x1600, Demo: Central Park
F1 2011
Pelin asetukset: Ultra Quality -asetukset, Anti Aliasing: Ei käytössä ja 8x AA, Anisotropic Filtering: Ei käytössä, Sync Every Frame: No, 1680x1050, 1920x1080, 2560x1600, Demo: Custom Tom's Hardware Demo
World of Warcraft: Cataclysm
Pelin asetukset: Ultra Quality -asetukset, Anti Aliasing: 1x AA ja 8x AA, Anisotropic Filtering: 16x, Vertical Sync: Ei käytössä, 1680x1050, 1920x1080, 2560x1600, Demo: Crushblow to The Krazzworks, DirectX 11
Äänitestit ja asetukset
Testi Tiedot
iTunes Versio: 10.4.10, 64-bit
Audio CD ("Terminator II" SE), 53 min., konvertoidaan AAC-formaattiin
Lame MP3 Versio 3.98.3
Audio CD "Terminator II SE", 53 min, konvertoivaan WAW-muodosta MP3-muotoon, käytetty komento: -b 160 --nores (160 Kb/s)
Videotestit ja asetukset
Testi Tiedot
HandBrake CLI Versio: 0.95
Video: Big Buck Bunny (720x480, 23.972 ruutua/sekunti) 5 minuuttia, Audio: Dolby Digital, 48 000 Hz, kuusi kanavaa, englanti, to Video: AVC Audio: AC3 Audio2: AAC (High Profiili)
MainConcept Reference v2.2
Versio: 2.2.0.5440
MPEG-2 H.264-muotoon, MainConcept H.264/AVC Codec, 28 sek. HDTV 1920x1080 (MPEG-2), Audio:
MPEG-2 (44.1 kHz, 2 kanavaa, 16-Bit, 224 Kb/s), Codec: H.264 Pro, Mode: PAL 50i (25 FPS), Profiili: H.264 BD HDMV
x264 Software Library AMD:n toimittavat AVX- ja XOP-optimoidut kirjastot, TechARP x264 HD Testi 4.0, muokattu tukemaan x264:n uusia versioita ja CPU-Z 1.58 -versiota
Hyötyohjelmien testit ja asetukset
Testi Tiedot
WinRAR Versio 4.01
RAR, Syntax "winrar a -r -m3", Testi: 2010-THG-Workload
WinZip 14 Versio 14.0 Pro (8652)
WinZip komentoriviversio 3, ZIPX, Syntax "-a -ez -p -r", Testi: 2010-THG-Workload
7-Zip
Versio 9.20 (x64)
LZMA2, Syntax "a -t7z -r -m0=LZMA2 -mx=5", Testi: 2010-THG-Workload
Adobe Premiere Pro CS 5.5
Paladin Sequence -pätkä H.264 Blu-ray -muotoon
Loppumuoto: 1920x1080, Maximum Quality, Mercury Playback Engine: Hardware Mode
Adobe After Effects CS 5.5
Luodaan video kolmella videostreamilla
Ruutuja: 210, Render Multiple Frames Simultaneously: käytössä
Cinebench
Versio 11.5 Build CB25720DEMO
CPU-testi yhdellä ja useammalla säikeellä
Blender Versio: 2.59
Syntax blender -b thg.blend -f 1, Resoluutio: 1920x1080, Anti-Aliasing: 8x, Render: THG.blend frame 1
Adobe Photoshop CS 5.1 (64-Bit) Versio: 11
Suodatetaan 16 MB TIF (15 000x7266), Suotimet:, Radial Blur (Amount: 10, Method: zoom, Quality: good) Shape Blur (Radius: 46 px; custom shape: tavaramerkkisymboli) Median (Radius: 1px) Polar Coordinates (Rectangular to Polar)
ABBYY FineReader Versio: 10 Professional Build (10.0.102.82)
Luetaan PDF tallennetaan .doc-muodossa,Lähde: Political Economy (J. Broadhurst 1842) 111 sivua
3ds Max 2012
Renderöidään Space Flyby -sekvenssi, 1440x1080, lähde: Y: RAM Drive
Adobe Acrobat X Professional
Luodaan painotasoinen PDF-dokumentti .doc-tiedostosta
SolidWorks 2010
PhotoView 360, 01-Lighter Explode.SLDASM -testitiedosto, 1920x1080 Render, 1.44 miljoonaa polygonia, 256 AA Samples
Visual Studio 2010
Miranda IM -koodin käännös, skriptattu
Synteettiset testit ja asetukset
Testi Tiedot
PCMark 7 Versio: 1.0.4
3DMark 11
Versio 1.0.2
SiSoftware Sandra 2011 Versio: 17.80
Processorin aritmetiikka, Multimedia, Kryptaus, Muistikaista, .NET Aritmetiikka, .NET Multimedia


Muutama sana testauksesta:

Ensimmäisenä kannattaa huomata, että testaamme käyttäen kookkaita muisteja. Muisti on nyt niin halpaa että päätimme ottaa nelikon 8 Gt kampoja, joka mahdollisti useamman testinpenkin ajamisen yhtä aikaa. X58-alustalla käytimme Bloomfieldin korkeinta tuettua datanopeutta (1066 MT/s). Z68:lla tyydyimme Sandy Bridgen tukemaan DDR3-1333 nopeuteen. Samoin tehtiin myös Thubanilla ja Denebillä 990FX-alustalla. Samat muistkiammat toimivat DDR3-1600 asetuksilla ongelmitta, mutta eivät enää 1866 MHz:lla. Zambezin testaus tehtiin siis astetta alempana maksimista. Kuten tullaan näkemään, testasimme myös pienemmällä skaalautuvammalla 4 Gt kampaparilla, joka ylti DDR3-2133 nopeuksiin, ettei muistisuorituskyky haitannut testejämme.

Käytämme myös GeForce GTX 580 -näytönohjainta, joka on tällä hetkellä nopein yhden piirin kortti. AMD suosittelee käyttämään sen omia näytönohjaimia (luonnollisesti), mutta halusimme jättää mahdolliset pullonkaulat pois pelitesteistä. Koska kyseessä on vakio kaikilla alustoilla, sen ei pitäisi vaikuttaa tuloksiin. Itse asissa GeForcen pitäisi antaa suorittimien revitellä kaikki irti lähtevä teho. Virransäästöominaisuudet olivat päällä testatessa ellei erikseen mainita (kuten esimerkiksi per-sykli testeissä).

Kommentoi artikkelia